اهمیت تأمین مواد پروتئینی مورد نیاز مردم کشور، ارزش غذایی بالا و استثنایی فراورده های پروتئینی آبزیان و وسعت حوزه های آبی مناسب برای آبزی پروری رشته مهندسی شیلات را در زمره رشته های ممتاز و منحصر بفرد برای تحصیل قرار داده است.
همچنین ضرورت بهره برداری صحیح از ذخایر عظیم و گونه های مختلف آبزیان به منظور حفظ سرمایه های موجود و افزایش ذخایر و منابع آتی کشور اهمیت این رشته را بیشتر روشن می سازد.
علاوه بر آن صنعت شیلات منبع مناسبی برای اشتغال، تأمین ارز و اهرمی برای توسعه و عمران مناطق ساحلی است. از این رو در برنامههای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، شیلات جایگاه مهمی دارد.
شاید به طور خلاصه بتوان مهمترین اهداف شیلات را اصلاح نژاد، تهیه و تکثیر انواع ماهی و دیگر آبزیان، مدیریت صید و صیادی، حفاظت از منابع، بازسازی ذخایر و صادرات و ارز آوری نام برد.
امروزه دانشگاهها علاوه بر جذب دانشجو در رشته مهندسی شیلات (بدون گرایش) در 4 گرایش رشته شیلات شامل: صید و بهره برداری آبزیان، تکثیر و پرورش آبزیان، فرآوری محصولات شیلاتی و بوم شناسی محصولات آبزیان پذیرش دانشجو دارند.
در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و استخدام به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحد ها، دانشگاه های دارای رشته شیلات، معرفی رشته های ارشد و دکتری شیلات (به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.
سرفصل دروس شیلات و تعداد واحدها :
تعداد کل واحدها : 135 واحد
دروس عمومی : 20 واحد
دروس علوم پایه : 38 تا 44 واحد
دروس اصلی : 21 تا 29 واحد
دروس تخصصی : 35 تا 42 واحد
دروس انتخابی : 11 واحد
دروس عمومی
نام درس |
تعداد واحد | نام درس | تعداد واحد |
---|---|---|---|
دو درس ازدروس مبانی نظری اسلام | 4 | ادبیات فارسی | 3 |
یک درس از دروس اخلاق اسلامی | 2 | زبان عمومی | 3 |
یک درس از دروس انقلاب اسلامی | 2 | تربیت بدنی 1 | 1 |
یک درس ازدروس تاریخ وتمدن اسلامی | 2 | تربیت بدنی 2 | 1 |
یک درس از دروس آشنایی با منابع اسلامی | 2 | جمع | 20 |
نام درس | تعداد واحد | نام درس | تعداد واحد |
---|---|---|---|
ریاضیات عمومی | 3 | فیزیک عمومی | 3 |
شیمی عمومی | 3 | شیمی آلی | 3 |
شیمی تجزیه | 3 | بیوشیمی عمومی | 3 |
آمار حیاتی | 2 | گیاهشناسی عمومی | 3 |
اکولوژی عمومی | 3 | میکروبیولوژی عمومی | 3 |
ژنتیک عمومی | 3 | رسم فنی 1 | 2 |
آشنایی با کامپیوتر | 2 | برق و الکترونیک | 3 |
مکانیک سیالات و هیدرولیک | 3 | جانور شناسی | 3 |
فیزیولوژی جانوری | 2 | جمع | 47 |
– گرایش صید و بهره برداری آبزیان شیمی تجزیه را نمی گذرانند
– گرایش تکثیر و پرورش آبزیان دروس شیمی تجزیه، برق و الکترونیک و مکانیک سیالات را نمی گذرانند
– گرایش فناوری محصولات شیلاتی دروس شیمی آلی، برق و الکترونیک و مکانیک سیالات را نمی گذرانند.
– گرایش بوم شناسی آبزیان دروس شیمی تجزیه، برق و الکترونیک و مکانیک سیالات را نمی گذرانند.
نام درس | تعداد واحد | نام درس | تعداد واحد |
---|---|---|---|
هوا و اقلیم شناسی | 3 | شیمی فراورده های شیلاتی | 3 |
اقتصاد شیلاتی | 2 | خاکشناسی عمومی | 3 |
شناخت و حمایت محیط زیست | 3 | ارزیابی محیط زیست | 2 |
هیدرولوژی عمومی | 3 | پویایی جمعیت و ارزیابی ذخایر آبزیان | 2 |
گیاهان آبزی | 2 | اصول ناوبری | 2 |
ترویج و آموزش منابع طبیعی | 2 | جمع | 34 |
– گرایش صید و بهره برداری آبزیان دروس شیمی فراورده های شیلاتی و هیدرولوژی عمومی را نمی گذرانند
– گرایش تکثیر و پرورش آبزیان دروس شیمی فراورده های شیلاتی، هیدرولوژی عمومی، پویایی جمعیت و ارزیابی ذخایر آبزیان و اصول ناوبری را نمی گذرانند
– گرایش فراوری محصولات شیلاتی دروس هوا و اقلیم شناسی، خاکشناسی عمومی، پویایی جمعیت و ارزیابی ذخایر آبزیان و اصول ناوبری را نمی گذرانند
– گرایش بوم شناسی آبزیان دروس شیمی فراورده های شیلاتی و اصول ناوبری را نمی گذرانند
نام درس | تعداد واحد | نام درس | تعداد واحد |
---|---|---|---|
لیمنولوژی | 3 | اصول تکثیر و پرورش ماهی | 3 |
اصول روشهای صید آبزیان | 3 | اکولوژی دریاها | 3 |
تکثیر و پرورش آبزیان | 3 | اصول تغذیه آبزیان | 3 |
ماهی شناسی عمومی | 3 | بهداشت و بیماریهای آبزیان | 3 |
هیدروتکنیک و طراحی استخرها | 2 | ماهی شناسی سیستماتیک | 3 |
اصول فراوری محصولات شیلاتی | 3 | هیدروشیمی | 2 |
جلسه بحث | 1 | پروژه | 3 |
زبان تخصصی | 2 | جمع | 42 |
کارورزی | 2 |
– گرایش صید و بهره برداری آبزیان دروس اصول تغذیه آبزیان، هیدروتکنیک و طراحی استخرها و هیدروشیمی را نمی گذرانند
– گرایش فراوری محصولات شیلاتی دروس هیدروتکنیک و طراحی استخرها را نمی گذرانند
– گرایش بوم شناسی آبزیان دروس اصول تغذیه آبزیان، هیدروتکنیک و طراحی استخرها را نمی گذرانند.
نام درس | تعداد واحد | نام درس | تعداد واحد |
---|---|---|---|
روشهای صید آبزیان تکمیلی | 3 | شناسایی آلات و ادوات صید | 2 |
اکولوژی و رفتار شناسی آبزیان | 2 | تعمیر و نگهداری ادوات صیادی | 2 |
آشنایی با انواع شناورهای صیادی | 2 | جمع | 11 |
نام درس | تعداد واحد | نام درس | تعداد واحد |
---|---|---|---|
تکثیر و پرورش ماهیان گرم آبی | 3 | تکثیر و پرورش ماهیان سرد آبی | 2 |
تکثیر و پرورش ماهیان تزیینی | 2 | جیره نویی تغذیه آبزیان | 2 |
مبانی اصلاح نژاد آبزیان | 2 | جمع | 11 |
نام درس | تعداد واحد | نام درس | تعداد واحد |
---|---|---|---|
کنترل کیفیت فراورده های شیلاتی | 3 | تاسیسات برودتی شیلاتی | 2 |
میکروبیولوژی فراورده های شیلاتی | 2 | اصول و روشهای نگهداری محصولات شیلاتی | 3 |
بسته بندی و بازاریابی محصولات شیلاتی | 3 | فراوری محصولات شیلاتی | 2 |
نام درس | تعداد واحد | نام درس | تعداد واحد |
---|---|---|---|
اقیانوس شناسی | 3 | آلودگیهای منابع طبیعی | 2 |
مدیریت منابع آبی | 3 | اکولوژی رفتارشناسی آبزیان | 3 |
دانشگاههای که در رشته شیلات پذیرش دانشجو دارند
(بر اساس دفترچه کنکور 93)
دانشگاه خلیج فارس |
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری | دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان |
دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر |
دانشگاه گنبد |
دانشگاه جیرفت | دانشگاه گیلان | دانشگاه هرمزگان |
دانشگاه صنعتی اصفهان | دانشگاه فردوسی | دانشگاه کردستان |
دانشگاه تهران |
دانشگاه خلیج فارس | دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار |
دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء |
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری | دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان |
دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر |
دانشگاه ملایر |
دانشگاه زابل |
دانشگاه شهرکرد |
دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار | دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان | دانشگاه زابل |
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان |